Translations

If You would like to translate my Dutch Blog: use www.translate.google.com

maandag 2 augustus 2010

Rocky Mountains USA 8

Logan (Utah), 1 aug. '10


Het Yellowstone NP en Grand Teton NP.

Beide parken zijn schitterend en groots, prachtige natuur en veel wilde dieren.
Een probleem zijn de vele toeristen in de zomervakantietijd. Logies moet ruim tevoren besproken zijn anders kun je het schudden, zelfs de kampeerterreinen, waarvoor geldt ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’, zijn al rond het middaguur vol. Ondanks de drukte werd er ook volop aan de wegen gewerkt, als werkgelegenheidplan wegens de economische crisis. Ondanks dat ik al om 11 uur ’s morgens bij de parkpoort was kon ik pas na 3 uur een plek vinden op een meer afgelegen camping in het noorden, die een paar speciale plaatsen had voor motorrijders. Maar geen schaduw, dus de volgende ochtend ben ik al vroeg verhuisd naar een mooiere camping tussen de bomen en daar ben ik een paar dagen blijven staan.

Op de centrale ‘parkrondweg’ was het file rijden en als er in de verte wat bisons of zo te zien waren was er gelijk een enorme opstopping, want iedereen stopt ff op de weg om foto’s te maken, slechts een enkeling parkeert de auto even verderop langs de weg om terug te lopen. Dus je hebt zo een lange bijna stilstaande file. Het verbaast me te zien hoeveel mensen proberen een foto te maken van een beest ver weg met een standaard digitaal kamera’tje. Een gemiddeld gezin heeft minstens 5 kamera’s, ma en de kinderen elk een en pa 2! Pa heeft natuurlijk ook de grootste!

De 2e dag ben ik in het Noordoosten het park uitgereden om de prachtige Beartooth passroad te rijden (11.975 footh). Een echte pasweg en weinig verkeer; KaaTje M heeft kunnen genieten!
Op de relatief rustige uitvalsweg van het Park heb ik die dag het meeste wild gezien en dicht genoeg bij de weg om wat aardige plaatjes te kunnen maken.
Grizzly beer met 2 jongen
Bisons
Berggeiten
Vosje
Antilopen, voor de beek
en erover
Verder is het park ook een groot vulkanisch gebied, met veel stinkende borrelende, stomende poelen met de mooie kleuren van diverse aardse mineralen. Ook zijn er enkele geysers, maar die spuiten vrij onregelmatig. Kennelijk hebben ze hier nog niet van de Nieuw Zeelandse truc gehoord om een geyser op een vaste tijd te laten spuiten (waspoeder ontspant).



Ik ben nu op weg naar Bonneville,de zoutvlakte waar ’s werelds snelheidsrecords verreden worden.
Liefhebbers raad ik aan de film “ The World’s Fastest Indian” te zien.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_World's_Fastest_Indian

Geen opmerkingen:

Een reactie posten